Nava Evangelia de
7.355 tdw, motor de 2.650 CP, pavilion Grecia, a fost construită la șantierele
navale Harland and Wolffdin Belfast, Irlanda de Nord și lansată la apă pe 28
mai 1942. Primul proprietar a fost Blue Star Line. În perioada celui de-al doilea
război mondial a fost cargou american transformat apoi în navă comercială.
De-a lungul timpului
nava a purtat mai multe nume: Empire Strength până în 1946, Saxon Star până în
1961, Redbrook până în 1965 și Evangelia. Ultimul proprietar a fost „Compania
Naviera Hanton Embinas Andros”. La data eșuării, inspecția efectuată imediat de
salvatorii români a evidențiat faptul că, în magazia 4 a navei grecești se
găsea un motor naval de mici dimensiuni, ambalat, ce avea ca adresă de
destinație portul Constanța, (s-a dovedit ulterior că nimeni nu aștepta o
asemenea marfă la Constanța). Cambuza navei era plină cu alimente, ca pentru un
voiaj de lungă durată.
La 15 octombrie 1968,
nava a eșuat la circa 1,5 Mm de plaja nordică a stațiunii Costinești, într-o
zonă a falezei naturale denumită „Golful francezilor”. Cu aproximativ 12 ore
înaintea eșuării, echipajul de pe Evangelia ceruse ajutor prin radio Grupului
de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța prin transmiterea unui
SOS tradus "Save Our Ship" (salvați-ne nava), prin care ambarcațiunea
sesiza că se află în stare de dificultate. Grupul de Intervenții a luat
legătura radio cu echipajul aflând astfel că este vorba de o navă cargo sub
pavilion grecesc. Conform coordonatelor transmise de greci (longitudine și
latitudine) la momentul semnalării stării de dificultate nava se afla eșuată
între Gura Portiței și Brațul Sfântu Gheorghe unde înainta adânc spre uscat. În
acel moment nava salvator Voinicul condusă chiar de Nicolae Mircea Ionescu
(comandantul grupului de salvare), a părăsit în grabă portul Constanța în
căutarea navei eșuate. Ajunși în scurt timp în zona indicată, nava grecească nu
era de găsit. După un nou contact radio, grecii au transmis salvatorului alte
coordonate, îndicând o poziție undeva pe litoralul dintre Gura Portiței și zona
Vadu. După alte câteva ore de căutări, din pacate, în punctul dat de
coordonatele transmise nu a fost găsită nici o navă. Salvatorii de pe Voinicul
au chemat încă o dată prin radio nava Evangelia, însă aceasta n-a mai răspuns.
Situația inedită l-a determinat pe șeful Grupului de Salvare să solicite
căutarea vasului, apelând si la salvatorul Albatros. Această navă avea un
pescaj ceva mai mic decât Voinicul și putea naviga mult mai aproape de țărm.
Totodată comandantul Mircea Ionescu a solicitat Grupului de Salvare să caute
nava eșuată în directia opusă coordonatelor transmise de greci. Și astfel,
pornind spre Sud-ul litoralului, în zorii zilei de 15 Octombrie 1968, nava
Evangelia a fost localizată în dreptul actualei stațiuni Costinești, la
momentul respectiv un mic sat pescăresc.
sursa: Wikipedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu