Transalpina (DN 67C) este o șosea din Munții
Parâng, în Carpații Meridionali. Este cea mai înaltă șosea din România, având
punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2.145 m). Drumul face legătura între
orașele Novaci din județul Gorj și Sebeș din județul Alba. Fiind un drum alpin,
este închis pe perioada iernii.
Transalpina străbate patru județe - Gorj,
Vâlcea, Sibiu, Alba - traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea
cea mai mare având-o pe o porțiune de aproximativ 20 de km, în județul Vâlcea,
unde se prezintă ca o "șosea de creastă".
Dacă la începerea lucrărilor de modernizare,
în 2009, drumul dinspre Novaci era asfaltat numai până la Rânca (1.600 m). În
prezent drumul este asfaltat până la Sebeș. Drumul este bun, fiind finalizat in
2012, insă dificil după ce se ajunge in zona alpină datorită serpentinelor si
curbelor foarte stramte.
Inceputurile acestui drum sunt neclare. Unele
surse susțin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul
războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărțile de istorie este trecut sub
denumirea de „coridorul IV strategic roman”.
Există și o legendă locală, care spune că, la
sfârșitul secolului XVIII și la începutul secolului XIX, fiecare familie a
participat la construirea unei porțiuni din acest drum, în funcție de
posibilitățile fizice și financiare ale sale.
Potrivit altor surse, șoseaua a fost
construită și pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, din
rațiuni militare, însă a fost foarte puțin folosită.
Cert este că drumul, cunoscut ca "Poteca
Dracului", a fost inițial o potecă de munte, folosită de către păstorii
din Mărginimea Sibiului pentru a traversa munții cu turmele de oi în Țara
Românească.
Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui
de-al Doilea Război Mondial, când germanii aveau nevoie de această cale de
acces din motive militare. De atunci a fost foarte puțin întreținut.
După revoluția din decembrie 1989 drumul nu a
mai fost întreținut, o parte a zidurilor de sprijin au fost desființate, piatra
fiind sustrasă și utilizată la realizarea fundațiilor unor vile ce au fost
construite la Rânca.
În 2008, în ultimele luni de mandat ale
ministrului de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban, Compania Națională de
Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a decis să scoată la
licitație reabilitarea DN 67 C. Lucrările au început efectiv în 2009,
investiția licitată ridicându-se la 1.3 miliarde de lei. Șoseaua a fost dată parțial
în circulație în 2010.
sursa: Wikipedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu